Google Shopping är världens största tjänst för produktjämförelser. Via Google Shopping kan du som e-handlare exponera ditt produktsortiment inför kunder som sökt på en av dina produkter. 

I Google Shopping visas dina produkter i ett galleri med produktbild, titel och pris. Kunden ser även vilken butik som säljer produkten vilket gör det enkelt för kunden att snabbt jämföra olika butikers erbjudande. 

Fördelen med Google Shopping är den höga konverteringsgraden. Då de flesta köp online idag föregås av en produktjämförelse mellan olika butiker erbjuder Google Shopping ett enkelt sätt för kunden att göra denna jämförelse. 

Det innebär att när kunden väl har skrollat igenom hela produktgalleriet känner sig kunden ofta att hen har fått en god överblick av vilka alternativ som finns och känner sig redo att handla. 

Men som Google Shopping innebär också en del utmaningar för dig som e-handlare. Då tusentals butiker marknadsför miljontals med produkter behöver du en smart rådgivare med lång erfarenhet av Google Shopping för att lyckas.

Konkurrensen är stenhård om kunderna och bara de bästa blir riktigt framgångsrika.