Googles senaste uppdatering av sin algoritm är alltid ett hett ämne inom sökmotoroptimering. Anledningen är självklart att Google är världens största sökmotor. Beroende vad Google bestämmer kan detta påverka trafiken till miljontals webbsidor världen över. 

Det första man behöver förstå är Googles affärsmodell. Google är en sökmotor som ska ge användaren svar på de sökfrågor som ställs i sökfältet. Sökresultatet kan delas upp i två delar:

  • Betalt sökresultat
  • Organisk sökresultat

Det betalda sökresultatet är det Google tjänar pengar på. Om du t.e.x. söker efter “billiga cyklar i Göteborg” och sedan blir exponerad för en annons där det står “billiga cyklar i Göteborg” kommer sannolikheten att du klickar på denna annons att vara större. När du gör det tjänar Google pengar.

 

Det organiska sökresultatet syns efter det betalda sökresultatet. Här hittar du alla sökmotoroptimerade webbsidor. Men det kan också vara webbsidor som bara har väldigt relevant innehåll sett till sökfrågan.

 

Relevans är nyckelordet
Detta gör att vi osökt kommer in på själva nyckelordet nämligen relevans. Oavsett om din strategi är det betalda sökresultatet eller det organiska sökresultatet måste du vara relevant för den målgrupp du vill attrahera. Googles hela affärsmodell mäts på relevans. Den dagen Google slutar att leverera relevanta annonser eller webbsidor till sina användare är det tack och godnatt. Då kommer användarna att söka sig till en annan sökmotor.

 

Så vad ska du göra?
Att utveckla en strategi för Googles algoritm börjar i samma ögonblick du utvecklar din webbplats eller skriver innehåll. Börja med att identifiera den målgrupp du vill attrahera till webbplatsen. Sätt dig sedan in i de frågor och svar du tror att målgruppen är ute efter. Börja sedan att optimera webbplatsen och ta fram innehåll som är intressant och värdefullt att läsa. Av alla strategier för sökmotoroptimering är detta den främsta, och kommer i längden att göra att din webbplats blir attraktiv för Googles algoritm.