Att lägga budget för sökmotoroptimering kan vara en svår uppgift. Olika byråer föreslår olika budgetar. För dig som kund blir det oftast en fråga om magkänsla, och självklart hur mycket pengar du har i plånboken just i stunden.

Låt oss därför klargöra några enkla riktlinjer alla medieköpare av sökmotoroptimering kan använda sig av.

  1. Hur många besökare vill du attrahera till webbplatsen?
    Detta är den enskilt viktigaste frågan du kan ställa dig. Antalet besökare är det vi som sökmotoroptimerare ska bedömas efter. Vår uppgift är att hitta och attrahera nya kundgrupper till din webbplats.
  2. Hur många webbsidor har din webbplats?
    En webbplats kan ha 5 webbsidor eller 5 000 webbsidor. Bland det första en byrå inom sökmotoroptimering gör innan de skickar en offert är att analysera antalet webbsidor din webbplats har och som ska optimeras.
  3. Vilka leverabler och uppgifter behöver realiseras för att uppnå resultat?
    Nu börjar det att bli mer konkret och överskådligt. En byrå inom sökmotoroptimering ska alltid presentera en WBS (Work Breakdown Structure) för kunden så att alla moment inom projektet synliggörs.
  4. Hur snabbt vill du uppnå resultatet?
    Här kommer vi in på den springande punkten som bestämmer hur mycket du ska lägga i budget. Sökmotoroptimering är ett löpande arbete som fortgår varje månad. Då majoriteten av byråer inom sökmotoroptimering är vanliga konsultbolag är den allrådande prismodellen pris per timme. Således blir frågan, hur många timmar varje månad behöver byrån lägga på din webbplats för att uppnå resultatet? (ditt mål för antal besökare)

Min rekommendation är att inte komplicera saker och ting mer än så här. Sökmotoroptimering är idag en konsultbyråtjänst som alla andra. Du som kund ska veta vad du betalar för och veta vad du får.

En seriös byrå inom sökmotoroptimering kommer att koncist och enkelt att förklara vad just du behöver för att uppnå dina mål.

/Camilo