Sökmotorannonsering (SEA) handlar som namnet antyder om att annonsera på sökmotor.

Den stora skillnaden från sökmotoroptimering är att med sökmotorannonsering betalar du för att sponsrade länkar ska exponeras när kunden söker på ett specifikt sökord i en sökmotor.

Google står idag för över 95% av all sökordstrafik i Sverige. Googles annonssystem Google Ads ger dig som marknadsförare avancerade sätt att nå dina kunder på.

Annonseringen på Google Ads styrs av budgivning, vilket innebär att du som marknadsförare identifierar sökord som dina kunder använder när de söker efter dina varor och tjänster.

Du tar sedan fram relevanta annonser för dessa sökord, sätter ett bud för hur mycket du är beredd att betala för ett klick. Efter det godkänner du kampanjen och kör igång. Löpande optimerar du sedan kampanjen för att hela tiden uppnå den lägsta kostnaden per klick.

Sökmotorannonsering är ett utmärkt sätt att snabbt komma igång att annonsera i sökmotorerna. En kampanj kan sätta igång inom några timmar vilket gör Google Ads särskilt bra för spontana kampanjer.