Sökmotoroptimering (SEO) handlar om konsten att förtjäna kostnadseffektiv och högkvalitativ trafik organiskt från sökmotorernas sökresultat. För att nå framgång med sökmotoroptimering behöver man förstå hur kunderna använder sökmotorn genom sin köpresa.

Varje ”sökfråga” bör ha ett ”söksvar” som hjälper kunden framåt och ökar sannolikheten för en slutgiltig konvertering (köp). För att ”söksvaret” ska premieras av sökmotorerna behöver webbplatsen inneha en optimerad teknisk struktur, relevant innehåll men även en auktoritet bland övriga konkurrenter inom samma bransch.

Bästa webbplatsen belönas med en högre placeringen på de mest värdefulla sökorden. Att lyckas med sökmotoroptimering har blivit en alltmer utmanande uppgift alltjämt att sökmotorernas algoritmer ständigt förbättras och ställt högre krav.

Samtidigt har det aldrig varit mer lönsamt än nu att investera i sökmotoroptimering. Nätets största jättar som Amazon, Zalando, Alibaba mfl. lägger varje år miljontals belopp på sökmotoroptimering.

Anledningen är enkel. Då alltfler kunder påbörjar sin köpresa på en sökmotor är det där du måste finnas för att lyckas med ditt bolag online.