Vad är affiliatemarknadsföring?

Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring är när en publicist skickar besökare från sin medieplattform till en annonsör. När detta utbyte sker ersätts publicisten av annonsören. Allt börjar med att en publicist skapar en medial plattform där ett särskilt innehåll presenteras för en utvald målgrupp.

Då publicister inom affiliatemarknadsföring ofta är privatpersoner består den mediala plattformen ofta av en blogg eller ett socialt medie – konto. Men det händer även att etablerade företag ingår i ett affiliatesamarbete.

I sådana fall är det ofta större webbplatser med redan etablerade besökare som slussas vidare till annonsörerna.

Affiliatemarknadsföring uppstod redan på 90-talet och är bland de första teknikerna inom digital marknadsföring. I grunden är affiliatemarknadsföring ett vanligt utbyte mellan en leverantör och en återförsäljare.

Skillnaden ligger i att återförsäljaren (publicisten) inte behöver hålla med något lager. Leveransen av varan eller tjänsten står helt på leverantören (annonsören). Det här möjliggör att privatpersoner med mindre initialt kapital har möjlighet att ingå i ett affiliatesamarbete.

En annan väsentlig skillnad är att själva förmedlingen mellan publicisten och annonsören sker genom att publicisten använder sig av en länk, tillhandahållen av annonsören, på sin medieplattform.

När en av publicistens besökare klickar på länken spåras just den förmedlingen och publicisten kan således både erhålla historisk statistisk samt vara trygg med att slutligen få betalt av annonsören.

Aktörer inom affiliatemarknadsföring

Publicist (affiliate): En publicists uppgift är att marknadsföra en annons varor eller tjänster via sin mediala plattform. Själva förmedlingen sker via en spårningslänk som publicisten uppmanar sina besökare att klicka på för att slussas vidare till annonsörens webbplats.

Den vanligaste ersättningsformen är en procentsats av värdet på kundkorgen. Om besökaren handlar för 500 kr hos annonsören och ersättningen är 15% då erhåller publicisten en ersättning om 75 kr.

Annonsören: En annonsör är ofta en e-handelbutik som tillhandahåller varor som publicisten kan marknadsföra. Ofta finns det lika många olika nischer av annonsörer som det finns publicister så i de flesta fallen hittas en symbios mellan de två.

Även om en annonsör vanligast är en e-handelsbutik förekommer det ibland andra former av annonsörer. Det kan vara en rörmokare som önskar fler offertförfrågningar. Det kan vara en tandläkare som önskar fler bokade tider eller så kan det vara en psykolog som vill ha fler klienter. Alla annonsörer som har en professionell webbplats med utrymme för teknisk spårning kan attrahera publicister.

Affiliatenätverk: Fastän annonsören själv kan tillhandahålla den tekniska biten och likaså själv attrahera publicister är det vanligast att allt sådant sker via en etablerad förmedlare; affiliatenätverk.

Ett affiliatenätverk fungerar som länken mellan annonsören och publicisten. Affiliatenätverket tillhandahåller den tekniska spårningslänkarna som publicisterna använder på sina mediala plattformar. Det är även affiliatenätverken som säkrar att ersättningen betalas ut från annonsörerna till publicisterna.

Instagram affiliatemarknadsföring

Tjäna pengar inom affiliatemarknadsföring

För en publicist finns det bra möjligheter att tjäna pengar hemifrån. De ersättningsmodeller som erbjuds är överlag baserad på någon form av resultat. Som tidigare nämnts är de vanligaste annonsörerna e-handelsbutiker. Där utgör ersättningens främst av en procentsats av värdet på kundkorgen.

Men det finns även andra ersättningsformer:

  • Ersättning per köp – en fast ersättning per köp. Vanligt för annonsörer som endast säljer en produkt i taget. 
  • Ersättning per offert – vanligare för annonsörer inom specialistyrken t.e.x. VVS-montörer, snickare, byggare, advokater. 
  • Ersättning per bokad tid – annonsörer inom vårdbranschen är vanliga här t.e.x. tandläkare, psykologer eller plastikkirurger. Men de kan dessutom vara en bilhandlare som vill att fler bokar en tid för att provköra en ny bil.
  • Ersättning per klick – annonsören ger publicisten en ersättning för varje klick på spårningslänken. Inte så vanlig modell numera. Men förekommer ibland.

Nackdelar med affiliatemarknadsföring

Det är svårt att hitta nackdelar med affiliatemarknadsföring. För både publicister och annonsörer kan affiliatemarknadsföring tyckas att vara den ultimata marknadsföringsformen.

Låg risk för både annonsören och publicisten och chans att tjäna pengar online. Vad mer kan du begära?

Men jo, som med allt finns även en del nackdelar med affiliatemarknadsföring och vi ska försöka att lista några här:

Publicisten: Du konkurrerar med massor (och då menar vi verkligen det) andra publicister. Annonsörerna utlyser ibland tävlingar och extrabonusar för de publicister som förmedlar flest kunder. Om just din blogg eller Instagram-konto har en låg förmedlingsvolym kommer du sannolikt inte att få ta del av dessa speciella erbjudanden.

Som publicist gäller det att du lägger in mycket tid att skapa dig ett namn och en stor besökarskara. Annars kan det bli svårt för dig att tjäna pengar som affiliate.

Annonsören: Samma sak med konkurrenssituationen. Du kommer att konkurrera med väldigt många fler annonsörer om de bästa publicisterna. Du behöver dessutom ett företag som redan har en bevisad historisk försäljning på nätet. Många affiliatenätverk har ett lägsta omsättningskrav innan du ens blir upptagen till poolen av annonsörer. Dessa krav skiljer sig något från olika affiliatenätverk men 10 miljoner kronor i årlig omsättning online är ett vanligt minimikrav.

Många affiliatenätverk accepterar dessutom endast e-handelsbutiker. Om du är advokat, tandläkare, byggare eller har ett företag inom något annat serviceyrke blir du således nekad som annonsör.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *