Google Ads är en digital tjänst för sökordsannonsering (tidigare Google AdWords). Google Ads erbjuder dig möjligheten att skapa specifika annonser som är riktade till konsumenter som söker på ett specifikt nyckelord.
Tjänsten baseras på Pay Per Click (PPC) vilket innebär att du som användare endast betalar för de klick som en annons genererar. Användandet av Google Ads är ett bra komplement till sökordsoptimering för att placeras högre upp på Google.
Google Ads kan vara komplicerat för de som inte har jobbat med det innan. Det finns en del saker att ha i åtanke för att uppnå bästa möjliga resultat.
Det finns även ett flertal fallgropar vilket kan resulterar i att användandet av Google Ads leder till att annonseringen kostar mer än vad den genererar. Det är därför extra viktigt att använda sig av rätt sökord för att nå de konsumenter som är rätt för just din vara eller tjänst.
#1 TA FÖRSTAPLATSEN PÅ GOOGLE
Google Ads kan garantera dig att komma först på Google. Allt handlar egentligen om hur mycket du är beredd att betala per klick. Nackdelen är självklart att du endast ligger ett så länge du är villig att betala för det, och skulle dina marginaler dessutom vara låga kan några klick tillslut leda till att det kostar mer än det smakar. Därför kan sökmotoroptimering istället vara en bättre strategi för dig.
#2 ATTRAHERA NYA KUNDER
Användandet av Google Ads kan vara ett bra verktyg för att attrahera nya kunder. Annonserna visas endast när kunderna skriver in ett specifikt sökord eller sökfras. Därför kan trafiken som drivs till din webbplats bli väldigt specifik och lönsam.
#3 RIKTA ANNONSER TILL RÄTT MÅLGRUPP
Med Google Ads kan du matcha ett visst ord eller fras med en annons. Det gör att du endast kan driva klick och kunder från personer som verkligen är intresserad av det du har att erbjuda. En positivt bieffekt av detta är att du kan återanvända en annons under många år utan att trötta ut din målgrupp.
#4 BETALA ENDAST FÖR KLICK
Med Google Ads betyder att du endast behöver betala för de klick som en annons faktiskt generera.
Skulle 10 personer klicka 1 gång vardera på en annons innebär det att du betalar för 10 klick. Genererar inte annonsen ett enda klick blir kostnaden även noll.
Du behöver alltså inte betala för Google Ads ifall någon trafik inte genereras. Detta i kombination med att annonsen riktas till rätt målgrupp resulterar i att kostnaden att förvärva kunder kan bli låg.
#5 PUBLICERA ANNONSERNA UTAN FÖRDRÖJNING
Efter det att en annons har skapats tillåter Google Ads en direkt publicering. Detta gör att det inte finns någon fördröjning mellan det att du väljer att en annons skall användas till att den faktiskt visas för de potentiella kunderna.
Detta ligger i kontrast med den traditionella marknadsföringen där det kan ta långt tid att publicera något i exempelvis en tidning eller under en tv-sändning.
#6 RESULTAT DIREKT
Efter att du har publicerat dina annonser kan du inom några timmar börja se klick till din webbplats, och konverteringar. Du kan mäta allt i realtid och göra justeringar längs resans gång.
Detta står givetvis i stark kontrast till traditionella medier där resultatet kan ta flera månader, om det alls kommer något.
#7 ANNONSERA VID RÄTT TIDPUNKT
Med Google Ads kan du välja att annonsera under vilket tidsintervall du vill. T.e.x. kan du välja att endast annonsera under tiden din butik är öppen. Du kan också välja att inte annonsera på kvällar och helger.
Genom att endast annonsera när det är som lönsamt optimerar du din budget att räcka längre.
#8 TA DEL AV VIKTIG STATISTIK
När du använder dig av Google Ads får du även tillgång till viktig statistik. Du kan se hur stor sökvolym varje sökord har, vilket sökord som genererar flest konverteringar, vilket sökord som generar högst anta klick mfl. Statistiken ger dig underlag för vidare optimering av kampanjen.
#9 NEGATIVA SÖKORD
Sökord som inte genererar några konverteringar kan du sätta som s.k. negativa sökord. Det innebär att dina annonser inte kommer att exponeras även om en kund söker på just det specifika sökordet. Om du t.e.x. säljer biljetter kan du ange som negativt sökord “gratis”. Det betyder att din annons inte visas när någon söker på gratis biljetter.
#10 ANNONSERA FÖR MOBILANVÄNDARE
Du kan som annonsör på Google Ads välja att dina annonserna endast ska visas för mobilanvändare. 80% av alla internettrafik idag är ändå på mobiltelefoner och du kanske ser att det är via mobilen de flesta av dina kunder konverterar. Således vill du optimera din annonsbudget och endast visa dina annonser för kunder som surfar via sina mobiltelefoner.
#11 RESPONSIVA ANNONSER
Responsiva annonser justeras automatiskt så att storleken, utseendet och formatet passar i tillgängliga annonsutrymmen. För bästa utfall bör du konfigurera annonsen att innehålla flera olika rubriker och beskrivningar. Sedan sköter Google resten.
#12 SMART BIDDING
Googles machine learning skapar automatiska budregler som optimerar för konvertering eller konverteringsvärde i realtid. Du kan fortfarande sätta manuella bud men du kan också låta Google sköta det åt dig. Kan vara ett bra alternativ om du är nybörjare.
#13 TESTA ANNONSER MOT VARANDRA
Du kan A/B-testa kampanjer, annonsgrupper och annonser mot varandra för att se vilken annons som presterar bäst. Just A/B-testning är något som är vanligt inom konverteringsoptimering.
Målet är att hitta den annons som ger bäst resultat.
#14 SKALA DIN ANNONSERING
Det bästa med Google Ads är att du kan skala din annonsering. Du kan börja med en liten budget och testa dig fram. När du får resultat kan du alltid öka budgeten. Det här gör att Google Ads är en lika bra plattform för blomaffären på hörnet som för de största jättarna på som omsätter miljarder.
Google Ads är helt enkelt en suverän annonseringsmöjlighet du verkligen bara måste testa!