Användandet av Ad Blocker växer och det bli allt vanligare hos internetanvändare. För dig som annonsör är detta oroväckande nyheter då Ad blockers faktiskt försvårar dina möjligheter att via betald annonsering kommunicera dina varor och tjänster till marknaden.
Frustrationen till att Ad Blockers utvecklades var de s.k. pop-up annonserna som var vanliga för några år sedan. En pop-up annons tog över hela skärmen och gjorde det svårt för dig att navigera på webbplatsen du besökte.
Irritationen blev slutligen så stor att flera började att utveckla tekniker för att stoppa dessa annonser; dagens Ad Blocker – marknad var född.
VAD ÄR EN AD BLOCKER?
Ad Blockers är en specifik funktion för en webbläsare som eliminerar reklam. Med en Ad Blocker slipper du därav exempelvis annonser, popupfönster och reklamfilmer. En Ad Blocker finns i två olika typer:
1. Tillägg till en webbläsare
2. Standardfunktion till en webbläsare
Förutom att blockera reklam kan även annonsblockerare vara en säkerhet för användarna. Detta eftersom Ad Blockers kan stoppa virus men även begränsa tredjepartsspårning vilket kan skydda användarens privatliv.
HUR PÅVERKAR AD BLOCKERS MITT FÖRETAG ATT ANNONSERA?
Ad Blockers är ett hot mot företag som får in många av sina intäkter via betald annonsering. Genom det breda användandet av Ad Blockers försvåras möjligheten att nå en större räckvidd med sin annonsering.
Ad Blockers är särskilt vanliga bland yngre internetanvändare vilket gör det extra försvårande att idag nå just den publiken via betald annonsering.
Många publicister som lever på annonsintäkter försöker att runda detta genom att uppmana sina besökare att vitlista webbplatsen.
Till Innehållsplattformen WordPress finns flera tillägg som uppmanar besökaren att har förståelse med att webbplatsen lever på annonsintäker och därför behöver kunna tjäna pengar på sina besökare för att fortsätta leverera innehåll.
Vissa besökare som verkligen ser ett mervärde med webbplatsen och vill att den ska fortleva vitlistar då publikationen. Men dessvärre finns det ett stort mörkertal som fortsätter att använda Ad Blockers till publicisterna och annonsörernas förtret.

VILKA ALTERNATIV TILL AD BLOCKERS KAN JAG ANVÄNDA FÖR ATT ANNONSERA?
Ad Blockers är sannerligen ett stort problem för dagens räckviddsannonsörer. Däremot ska du fortfarande veta att det är fruktansvärt många annonsvisningar som fortfarande genereras varje dag.
För dig som annonsör kan du använda dig av programmatisk annonsering för att nå räckvidd. Programmatisk annonsering handlas via stora annonsplattformar där du som annonsör kan köpa in dig på ett stort urval av publicister.
Istället för att köpa utrymme hos en specifik publicist köper du istället en målgrupp. Handelsplattformen försäkrar sedan att du får ta del av alla annonsvisningar du beställt via flera olika publicister.
Även Google erbjuder idag ett enormt utbud av annonsvisningar via sin sökmotor, externa annonspartners samt YouTube. Ad Blockers fungerar inte på Facebook & Instagram vilket är en god nyhet för alla som annonserar där.
Då Ad Blockers är ett sådant stort hot mot annonsplattformarnas intäkter råder en febril kamp att ständigt utveckla tekniker som blockerar annonsblockerarnas tekniker.
VAD SKA JAG TÄNKA PÅ INFÖR FRAMTIDEN?
Ad Blockers är här för att stanna. Allt fler användare installerar Ad Blockers till sina webbläsare dagligen. Apple har även varit ute och meddelat att sin webbläsare Safari kommer att ha ett allt starkare skydd för att blockera oönskad reklam i framtiden.
Rekommendationen idag är att du ser över din annonstrategi och förmåga att skapa nya affärer online. Istället som för att du tidigare endast kunde vinna annonskriget genom att ha en stor (största) budgeten behöver du idag se hela din affär online utifrån en mer holistisk ståndpunkt.
Det först du bör se över är om din webbplats kan konvertera mer än den gör idag. Genom att utnyttja din redan befintliga trafik kan du få ut fler kunder. Tänk på att om du ökar konverteringen från 1% till 1,5% du har din omsättning ökat med hela 50%.
Det kan således vara mycket lönsamt att se över din konvertering. En annan sak du bör fundera på är hur högt din webbplats rankar på i sökmotorer. Här talar vi om sökmotoroptimering.
95% av kunderna klickar i det obetalda s.k. organiska sökresultatet när besöker en webbplats. Kan du din webbplats i sökmotorerna har ditt företag en ljus framtid.